בדיקת עמידה בדרישות הדין בטיחות

בדיקת עמידה בדרישות הדין בטיחות

מהי בדיקת עמידה בדרישות הדין בטיחות

 
המונח בדיקת עמידה בדרישות הדין בטיחות נפוץ במספר תחומים, ובמאמר הנוכחי נתמקד בבדיקה העמידה בדרישות הדין בהקשר לבטיחות במקומות תעסוקה. כידוע, אי עמידה בדרישות הבטיחות המפורטות בחוקים, בתקנות ובצווים הרלוונטיים, עלולה להוביל לפגיעה חמורה בגוף וברכוש. לכך מצטרפת הפגיעה הגדולה בעסק, שכנגדו עלולים לצאת צווי בטיחות, שיפור והפסקת עבודה, כמו גם הטלת עיצומים כספיים, חקירות מנהליות ואף פליליות כנגד נושאי משרות האחראיים. לכן, ישנה חשיבות גדולה לעמידה בכלל דרישות הבטיחות, אותן גם חשוב לבחון במבדקים.

למידע נוסף לחצו כאן

על בדיקת בטיחות באופן כללי

בדיקת בטיחות היא תהליך בו בוחנים האם הנהלים, הדרישות וסידורי הבטיחות מיושמים ביעילות, והאם הפעילויות בארגון תואמות לסידורים והנהלים. הבדיקה מתמקדת במצב הגהות והבטיחות בארגון, כאשר נקודות החוזק והתורפה משמשות לבניית תוכנית פעולה לשיפור המערך, תוך התייחסות גם להיבטים של ייצור, תפוקה ואיכות. בין היתר, את המבדק ניתן לערוך על ידי בחינה של הוראות בטיחות, נהלים, חקירות של תאונות עבודה, ניטור סביבת העבודה, תוכניות הדרכת בטיחות, פרוטוקולים של וועדת הבטיחות, וכדומה.

 

בדיקה לעמידה בדרישות הדין

קיימים סוגים שונים של מבדקי בטיחות שניתן לבצע בארגון, כגון מבדק להתאמת מערכות בריאות ובטיחות, מבדק להערכת רמת הבטיחות בסביבה מסוימת, ועוד. אחת הבדיקות הללו מתמקדת בדרישות הדין. מדובר בבדיקה הבוחנת את ההיכרות של ההנהלה והעובדים עם הדרישות הרלוונטיות, וכן את העמידה בדרישות הדין מבחינת הפעילות, הציוד, המיכון והתשתיות. מטבע הדברים, הדגש יושם על גורמי סיכון מוכרים בתחום הפעילות, ועל אותו מרכיב של פעילויות שבו קיים סיכון משמעותי, כגון עבודה עם חומרים מסוכנים, עבודה בגובה וכדומה.

כמובן שהאדם המבצע את הבדיקה צריך להיות בעל ידע מקיף בתקנות, החוקים וצווי הבטיחות הקשורים לאותו הארגון, ועליו להכיר את הסיכונים המאפיינים את תחום הפעילות הספציפי. באופן כללי, עדיף שיהיה זה עובד שתוצאות הבדיקה אינן משפיעות עליו ישירות, או אדם חיצוני ואובייקטיבי, שיהיה נטול פניות.

 

ביצוע בדיקה לעמידה בדרישות הדין

יש להיערך למבדק מראש, תוך שקובעים באילו תחומים ומרכיבים הוא יתמקד, מהי מטרתו, מיהו האדם (או מספר האנשים) שיבצע אותו, כמה זמן נמשכת הבדיקה, מי ילווה את הבודק, מהם המסמכים הנדרשים, עם מי יתקיימו ראיונות, באילו שיטות ישתמש הבודק וכן הלאה.

התהליך יתחיל בזיהו של נושאי הבריאות והבטיחות הרלוונטיים לארגון, ומיפוי שלהם. לאחר מכן תיערך רשימת תיוג המתייחסת אל כלל הדרישות והתקנות הרלוונטיות, החל ברמת כיבוי האש ועד להנחיות של מפקח עבודה אזורי. הרשימה תשמש כבסיס למבדקי העמידה בדרישות הבטיחות והבריאות, וכן להמלצות שיינתנו במידה ויתגלו פערים.

השלב הבא הוא כאמור ביצוע הבדיקה עצמה, באמצעו ראיונות עם עובדים ובעלי תפקידים, סיורים בשטח ובמשרדים, עיון בנהלים פנימיים וכיוצא בזאת. בהתאם לבדיקה יופק דו"ח הממפה את הפערים וכולל לרוב דירוג בהתאם לדרגת היישום בצבעי הרמזור (קל, בינוני, חמור). רישום הממצאים חייב להיעשות בצורה ברורה, ולתאר מה בדיוק נמצא והאם הממצאים עומדים או שאינם עומדים בדרישות. במקרה של אי התאמה משמעותית, כלומר הפרת דרישה חיונית, הבודק יוציא דרישה לפעולה מתקנת.

לבסוף, אחרי הבדיקה יש להציג את הממצאים בפני הגורמים הרלוונטיים, לשמור את טופס הבדיקה עם הממצאים והחריגות, ולפנות אל הגורמים האחראיים על מנת שיפעלו לתיקון הליקויים.

 

למשרדנו ניסיון רב וידע מעמיק בכל הקשור לתחום המנהלי והפלילי, ולרגולציה, בטיחות וגהות בעבודה. לפרטים נוספים על בדיקת עמידה בדרישות הבטיחות ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 074-7031122

ליעוץ ראשוני צור קשר

דילוג לתוכן