גרימת מוות ברשלנות הגדרה

עבירת גרימת מוות ברשלנות

עבירת המתה בקלות או הריגה ברשלנות– עונש, הגדרה וטיפול

גרימת מוות ברשלנות והמתה בקלות דעת הם שני מושגים משפטיים שונים המשמשים לתיאור סוגים שונים של התנהגות הגורמת למוות של אדם אחר. ישנם מספר הבדלים בין העבירות. מאמר זה יעסוק בהגדרה של כל אחת מן העבירות ובשאלה מה העונש על גרימת מוות ברשלנות ומהו העונש על המתה בקלות דעת.

 

מהי עבירת גרימת מוות ברשלנות?

כאשר מדברים על גרימת מוות ברשלנות – חוק העונשין מבהיר שאמנם קרה הנורא מכל, מותו של אדם, אולם בניגוד לעבירות המתה אחרות כגון רצח והריגה, כאן לא הייתה כוונה שהאירוע יתרחש.חשוב להבין כי יש למושג גרימתמוות ברשלנות הגדרה שאינה רק אקטיבית אלא גם פאסיבית. כלומר, אדם עלול להימצא אחראי למותו של אחר לא רק אם ביצוע מעשה מסוים שהוביל לאירוע, אלא גם אם לא נקט בפעולות שחובה היה עליו לבצע כגון הקפדה ואכיפה של כללי בטיחות בעבודה. למעשה, מדובר בהפרה של חובת זהירות שאותה אמור לנקוט מנהל, עובד או בעל משרה בהתאם לתפקידו ולאחריותו. על כן, יהיה זו מחובת התביעה להראות שאכן לא ננקטו הפעולות הנדרשות, בין אם לפי תקנות הבטיחות בעבודה או כל תקנה אחרת, וכידוע מדובר בתקנות ברורות ומחמירות.

  • אחריות שילוחית – עוד חשוב להבין שלצד האחריות הפלילית הרגילה עשויה להיות גם אחריות שילוחית. אחריות זו חלה על מנהלים ונושאי משרות באשר לעבירות שבוצעו על ידי עובדים. לפיכך, אם מוטל עונש על גרימת מוות ברשלנות על אחד העובדים, אין הדבר פוטר את המנהל מאחריותו הפלילית. ייתכן שלא יואשם בגרימת מוות ברשלנות אך בכל זאת מדובר בהליך פלילי על כל המשתמע מכך מבחינת הרישום הפלילי ומבחינת ענישה אפשרית. יתרה מכך, במקרה זה יהיה זה מחובתה של ההגנה, ולא התביעה, להראות שננקטו כלל האמצעים המצופים מבעל האחריות השילוחית כדי למנוע את התרחשות המקרה, וכמובן שלא מודע לאפשרות התקיימותו, גם לא בעצימת עיניים.
  • גרימת מוות ברשלנות– ענישה–גרימת מוות ברשלנות הינה עבירה מורה, אליה חשופים מנהלים ונושאי משרה באתרי בנייה, מפעלי תעשייה ועוד. לאור ההחמרה באכיפה ובהתייחסות לתאונות עבודה, נוטים בתי המשפט לנהוג ביד קשה יותר, ומי שהוגש כנגדו כתב אישום יכול לקבל עונש על גרימת מוות ברשלנות ולרצות מאסר בפועל.מדובר בעבירה המטופלת על ידי חוק העונשין, בסעיף 304, בו נקבע עונש גרימת מוות ברשלנות מקסימלי עומד על שלוש שנות מאסר.

 

מהי המתה בקלות דעת?

ההבדל בין המתה בקלות דעת לבין גרימת מוות ברשלנות, הוא שכאן אכן נטל אדם כלשהו באופן מודע סיכון בלתי סביר, בעודו מקווה שלא תתרחש התוצאה הנוראית. לכן, על עבירת גרימת מוות ברשלנות עונש שונה משל הריגה בקלות דעת.

  • המתה בקלות דעת חוק העונשין –בעוד שמוטל על גרימת מוות ברשלנות עונש מרבי של שלוש שנות מאסר, הרי שהמתה בקלות דעת היא עבירה חמורה בהרבה – לכן, עונש מירבי על הריגה מגיע לשתיים עשרה שנים. מדובר בעבירה חדשה יחסית בחוק העונשים שנכנסה לתוקף בעקבות תיקון/רפורמה משנת 2019.

 

שיקולים מרכזיים בבחירת עורך דין

כפי שניתן לראות, קיימת מדרגה גדולה ומהותית בין שתי עבירות אלו, כאשר המרחק הוא למעשה המודעות לסיכון ולתוצאות האפשריות. זהו מרחק קטן שחוקרי המשטרה יכולים לגשר עליו בצורה קלה יחסית, על ידי תשאול וחקירות נמרצות, ונקיטה בטכניקות ותרגילים שונים. על כן, ישנה חשיבות עליונה לפנייה לעורך דין עוד לפני שמבוצעים התשאול והחקירה, על מנת שיוכל להנחות, להרגיע ולהדריך אתכם לגבי הימנעות מהפללה עצמית וכניסה לתסבוכות מורכבות וקשות.ישנם מספר שיקולים שיסייעו לכם בבחירת עורך דין טוב:

  • ניסיון–הגורם הראשון שיש לקחת בחשבון בבחירת עורך דין שייצג אתכם הוא רמת הניסיון שלהם. חפש עורך דין שיש לו רקורד מוכח של הצלחה בטיפול בתיקים הנוגעים בנושאים הרלוונטיים. עורך דין מנוסה יכיר את ההליך המשפטי, את החוקים והתקנות הרלוונטיים, ואת האסטרטגיות שסביר להניח שיהיו אפקטיביות במקרה שלכם.
  • התמחות– חפשו עורך דין המתמחה בהגנה פלילית, במיוחד במקרים של חבלה חמורה או מוות. הסיבה לכך היא שעורכי דין פליליים המתמחים בתיקים מסוג זה יהיו בעלי הבנה מעמיקה יותר של הסוגיות המשפטיות וההליכים הרלוונטיים לתיק שלכם.
  • תקשורת –תקשורת היא גורם משמעותי בעבודה עם עורך דין. חפשו עורך דין שעונה לשיחות ולאימיילים שלכם ושמעדכן אתכם לגבי התקדמות התיק שלכם. עורך דין טוב יוכל גם להסביר מושגים משפטיים מורכבים בצורה שקל לכם להבין.

 

מקצועיות, אמינות ושירות – רק אצל המומחים

למשרדנו ניסיון רב, עשיר וייחודי בכל הקשור לענף הבטיחות והעבודה, ומייצג קבלנים, יזמים, מנהלים, עובדים ונושאי משרות אשר עשויים למצוא את עצמם בפני טלטלה עזה והליכים משפטיים מורכבים. בין היתר אנו מתעסקים בטיפול בנושאים כמו מוות ברשלנות או הריגה בקלות דעת עונש. ורדי רונן ושות' – חברת עורכי דין מציעה מגוון רחב של שירותים. נשמח שתפנו אלינו לקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי. צרו קשר עוד היום בטלפון 074-7031122  או 054-4685988. ונשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה. לפרטים נוספים לחצו כאן.

ליעוץ ראשוני חינם צור קשר

דילוג לתוכן