חקירה באזהרה במשטרה – מה זה?

נחקר באזהרה

מה זה חקירה באזהרה ובמה היא שונה מחקירה רגילה

 

כאשר למשטרה יש יסוד להניח כי בוצעה עבירה פלילית, בין אם כזו הקשורה לתאונת עבודה, לזיהום סביבתי או במישורים אחרים, נפתחת חקירה אשר מטרתה לאסוף ראיות, להבין את העובדות, ובתוך כך לגבש את החומרים עבור כתב האישום שתגיש הפרקליטות. אין ספק כי חקירות אלו מהוות מעמד מלחיץ עבור אדם הנותן עדות, ובוודאי עבור נחקר באזהרה החשוד בביצוע עבירה פלילית.

במקרים של תאונות עבודה, הכוונה היא בעיקר לנושאי משרה והאחראיים על תחום הבטיחות, אשר יכולים למצוא את עצמם בפני חקירה באזהרה אפילו אם לא היו מעורבים באירוע באופן ישיר. בשורות הבאות יוסבר מה זה אומר חקירה באזהרה, מה ההבדל בין חקירה רגילה לחקירה באזהרה, ומדוע כה חשוב להתייעץ בהקדם עם עורך דין.

למידע נוסף לחצו כאן

חקירה רגילה או באזהרה?

כדי להבין מה זה נחקר באזהרה ניקח לדוגמא את האירוע הטראגי, של תאונת עבודה בה נפל עובד מפיגום ונהרג. ייתכן שהנפילה הייתה פועל יוצא של חוסר תשומת לב מצד העובד, בעוד שכל נהלי הבטיחות הוסדרו, הובהרו והתקיימו כחוק. מאידך, ייתכן שהתאונה הייתה קשורה להתרשלות של אחד או יותר מנושאי המשרה, האחראיים על תחום הבטיחות, באופן העולה בגדר עבירה פלילית. על מנת לברר זאת נפתחת חקירה של המשטרה.

בתור התחלה, המשטרה תאסוף ראיות ותגבה עדויות מאנשים שונים, כמו עוברי אורח שהיו עדים לתאונה, מנהל העבודה, עובדי האתר וכדומה. למהלך הזה ניתן לקרוא חקירה רגילה, שכן בשלב הנוכחי איש מהנחקרים אינו בגדר חשוד. נכון לעכשיו, מעמדו הוא בגדר עד בלבד. בתור שכזה עליו לשתף פעולה עם החוקרים ולהשיב על שאלותיהם, כל עוד תשובתו איננה בגדר הפללה עצמית. יש לציין כי גם מי שהינם עדים בלבד זכאים להיוועץ עם עורך דין לפני התשאול, וכפי שנראה מייד זוהי זכות שחשוב מאוד לנצלה.

בשלב מסוים של החקירה הולך ומתברר לחוקרים כי אחד מנושאי המשרה עשוי להיות חשוד בעבירה פלילית. במצב הזה משתנה מעמדו של אותו אדם מעד לחשוד, והחקירה הופכת מרגילה לחקירה באזהרה. כעת, זוהי חובתם של החוקרים ליידע את החשוד כי הוא נחקר באזהרה, להסביר לו בדיוק במה הוא חשוד, ושהדברים שיאמר עשויים לשמש כנגדו בהמשך הדרך.

יחד עם זאת, ראוי לציין כי גם הדברים שאמר אותו אדם במסגרת עדותו (לא כנחקר באזהרה, אלא כעד), בהחלט נרשמים על ידי החוקרים ויכולים לשמש כנגדו. למעשה, חקירה רגילה יכולה להפוך בקלות ובתוך זמן קצר מאוד לחקירה באזהרה לאור ראיות שנאספות ודברים הנאמרים בעדויות. לכן, כבר בתחילת הדרך ועוד בשלב התשאול הראשוני יש להתנהל באופן מושכל אל מול המעמד המלחיץ.

 

חשיבותו של הייעוץ המשפטי במהלך חקירות

לאחר שהסברנו מה זה חקירה באזהרה, יש להבהיר את חשיבותו של הייעוץ המשפטי. כאשר מתרחשת תאונה במקום העבודה, הגובה מחיר יקר בגוף ובנפש, עלולים למצוא את עצמם נושאי משרות בפני חקירה ואישומים פליליים. מדובר באנשים נורמטיביים ושומרי חוק המוצאים את עצמם בפני סיטואציות קשות, מרתיעות ומאתגרות, ולא פעם נדמה שהשמיים נופלים על הראש. יתר על כן, דווקא בשעה זו יש נטייה לבצע טעויות ולפלוט אמירות המסבכות מאוד את המצב.

בנוסף, יש לזכור כי מטרתם של החוקרים היא, בסופו של דבר, לגבש ראיות המובילות לכתב אישום. בהתאם לכך, הם לא יבחלו מלהשתמש בקשת רחבה של טכניקות המרדימות את העדים ומלחיצות את הנחקרים. למשל אין זה נדיר שהחוקרים מייצרים מצגי שווא כאילו יש בידם הוכחות לאשמתו של הנחקר, שיש בידם עדויות של קולגות ועובדים להתרשלותו, ושהנחקר עומד בפני אישומים והשלכות כבדים ביותר. זאת בנוסף לשלל טכניקות מתוחכמות אחרות.

גם אנשים רגועים, בוגרים ואחראיים עלולים להילחץ מאוד בסיטואציות כאלו ולסבך את עצמם ואת שותפיהם לעבודה. לכן, יש לעמוד על הזכות הבסיסית של היוועצות עם עורך דין, ולהימנע מחילופי דברים משמעותיים עם החוקרים עד לקבלת הייעוץ. עורך הדין יסייע להבין את המצב שאליו נקלע העד/הנחקר, ירגיע ויתמוך, יספק המלצות לגבי דברים שכדאי ולא כדאי לומר, יסביר לגבי זכות השתיקה והשלכות השמירה עליה, יפרט את זכויות הנחקר, יזהיר מפני תרגילי החוקרים, ועוד. ככל שמסגרת הזמן תאפשר זאת, עורך הדין יכין את האדם לקראת החקירה, כך שיגיע אליה יותר בטוח ונינוח עם גרסתו, ויימנע מלסבך את מצבו.

 

התרחשה תאונה? פנו בהקדם אל משרדנו

למשרדנו ניסיון רב וידע מעמיק בכל הקשור לתחום הפלילי והמנהלי, ולרגולציה, בטיחות וגהות בעבודה. אנו מספקים מענה יעיל ומקצועי למעסיקים ונושאי משרה המוצאים את עצמם בפני הליכי חקירה מצד הגורמים השונים, ומנחים אותם להתנהלות נבונה ומושכלת. לקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 074-7031122.

ליעוץ ראשוני צור קשר

דילוג לתוכן