חקירה תחת אזהרה במשטרה

חקירה תחת אזהרה תאונת עבודה

חקירה תחת אזהרה במשטרה – כמה דברים שכדאי לדעת

 
חקירה תחת אזהרה במשטרה עלולה להיפתח עקב תאונת עבודה שגבתה מחיר בגוף ובנפש, עקב זיהום סביבתי שיצר מפעל, וכדומה. אין ספק כי מדובר במעמד מלחיץ המעורר דאגות וחששות עקב ההשלכות כבדות המשקל לגבי עתידו של הנחקר/החשוד. בשורות הבאות יובא מידע לגבי חקירה תחת אזהרה, תאונת עבודה, היוועצות עם עורך דין, זכויות הנחקר ועוד.

למידע נוסף לחצו כאן

העקרונות של חקירה תחת אזהרה

חוק סדר הדין הפלילי מגדיר את הקריטריונים של חקירה תחת אזהרה. בתמצית, מדובר בחקירה בה הנחקר אינו עוד בגדר נותן עדות בלבד, אלא חשוד בביצוע עבירה פלילית כלשהי, כגון חבלה ברשלנות או גרימת מוות ברשלנות. לפי סדר הדין הפלילי חקירות אלו צריכות להתנהל בשפה שאותה מדבר החשוד ובתחנת משטרה (אלא אם קיים צורך לנהל את החקירה מחוץ לתחנה), ולהיות מתועדות באופן קולי או חזותי.

במידה והחוקרים מבינים כי עדותו של אדם עלולה להוביל לאישום בעבירה פלילית, עליהם למסור מראש אזהרה לגבי טיב העבירה, ולגבי העובדה שדברים שיאמר הנחקר עלולים לשמש כנגדו. המטרה של האזהרה היא לאפשר לעד שהפך לחשוד להבין את מצבו, ובהתאם לכך להחליט כיצד להמשיך במסירת העדות, כגון האופן בו תימסר גרסתו לאירועים, שמירה על זכות השתיקה וכדומה. החוקרים חייבים לתעד את מסירת האזהרה, ולקבל את אישורו וחתימתו של החשוד לכך שהאזהרה נמסרה לו.

 

כמה מילים על זכויותיהם של נחקרים תחת אזהרה

חוק סדר הדין הפלילי מונה מספר זכויות העומדות לימין נחקרים, ומגבילות את צעדי החוקרים. שתיים מהזכויות הבסיסיות הן היוועצות בעורך דין ושמירה על זכות השתיקה. באשר להיוועצות עם עורך דין, זוהי זכות בסיסית ביותר שאותה חשוב מאוד לנצל. בניגוד למה שסוברים חלק מהאנשים, הדרישה להתייעץ עם עורך דין לפני חקירה אינה מעידה בשום אופן על אשמתו של הנחקר או מחזקת את החשדות כנגדו. מאידך, היא חיונית להימנעות מאמירות העלולות לגרום להפללה עצמית ולסיבוך משפטי חמור בהמשך הדרך.

באשר לזכות השתיקה, אדם יכול לבחור אם לענות על כל או חלק משאלות החוקרים, או שלא להשיב בכלל. יחד עם זאת, בניגוד להיוועצות עם עורך דין, שמירה על זכות השתיקה דווקא יכולה לחזק את החשדות. זאת מן הטעם שאם אדם שומר על שתיקה, סביר להניח כי יש לו מה להסתיר בעניין הנידון. גם מבחינת הפרקליטות ובית המשפט, שמירה על זכות השתיקה מחזקת (גם אם לא מוכיחה) את החשד לאשמה. לכן, יש לשקול היטב את השימוש בזכות הזו, תוך התייעצות עם עורך דין ולאור יתרונותיה וחסרונותיה היחסיים לגופו של מקרה.

 

הימנעות מהפללה עצמית בחקירה תחת אזהרה

כמעט בכל המקרים, נושא משרה הנחקר תחת אזהרה בגין תאונת עבודה, נמצא בפעם הראשונה במעמד המאיים מול החוקרים. מדובר באדם נורמטיבי ושומר חוק שאינו מכיר את הטכניקות והמניפולציות שעלולים החוקרים להפעיל. למעשה, יש הבדל עצום בין "חקירה" שצופים בה בסרט או בתוכנית טלוויזיה, ובין ישיבה על הכיסא מול החוקרים בעולם הממשי. זאת, כאשר על הכף מוטלים עניינים כבדי משקל, הליך פלילי וענישה העלולה להוביל לתקופת מאסר ממושכת במקרים חמורים.

יש לזכור כי החוקרים עצמם אינם ידידיו של הנחקר. אלו בעלי מקצוע מיומנים שכל מטרתם היא לאסוף ראיות כנגדו, שישמשו לגיבוש כתב אישום על ידי הפרקליטות. לשם כך, הם עשויים להשתמש בטכניקות מגוונות כגון השוטר הטוב והשוטר הרע, שיחות "תמימות" מחוץ לחדר החקירה, אמירות שאינן נכונות לגבי חומרים מפלילים המצויים בידי החוקרים, לחצים לגבי הענישה וההשלכות החמורות הממתינות לנחקר, ועוד. כל זאת, על מנת להביא לאמירות מפלילות הנובעות מתוך לחץ ומצוקה.

 

בקרות תאונה – פנו במהירות למשרדנו

לאור האמור לעיל, ברור שקיימת חשיבות עליונה לניצול הזכות להתייעץ עם עורך דין, אשר יכין את הנחקר לקראת החקירה, יסייע לו בגיבוש גרסתו ובהכרת זכויותיו, ובהקטנת הסיכון שבהפללה עצמית ובסיבוך משפטי חמור.

למשרדנו ניסיון רב וידע מעמיק בכל הקשור לתחום הפלילי והמנהלי, ולרגולציה, בטיחות וגהות בעבודה. אנו מספקים מענה יעיל ומקצועי למעסיקים ונושאי משרה המוצאים את עצמם בפני הליכי חקירה מצד הגורמים השונים, ומנחים אותם להתנהלות נבונה ומושכלת. לקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 074-7031122.

ליעוץ ראשוני צור קשר

דילוג לתוכן