מכת תאונות הבנייה בישראל

עורך דין תאונות עבודה הרצליה

תאונות עבודה באתרי בנייה– סטטיסטיקה, אכיפה ופתרונות

תאונות עבודה הן תאונות המתרחשות במקום העבודה וגורמות לפגיעה פיזית או נפשית בעובד. תאונות אלו יכולות להתרחש בכל ענף, החל מעבודות משרדיות ועד בנייה, ייצור ותחבורה. אם מתמקדים בנושא של תאונות עבודה בבניין, ייתכן כי בזמן שאתם קוראים את הידיעה הזו, עוד לבנה כמעט ונפלה על ראשו של פועל באתר בניה, ורק בנס, חייו לא נגדעו. המקרה לא ידווח כמובן בתקשורת, פקחי משרד הכלכלה לא יפקדו את האתר ועולם כמנהגו נוהג, אולם אין שום ערובה כי בפעם הבאה, התאונה לא תסתיים באסון.מהי הסטטיסטיקה של תאונות עבודה באתרי בנייה? מי הם האחראים? כיצד מתבצעת האכיפה? כיצד ניתן להפחית את תאונות העבודה? כל התשובות במאמר זה.

תאונות עבודה –סטטיסטיקה

אם מתבוננים על הסטטיסטיקה, סיכוייו של פועל לסיים את עבודתו בפרויקט, ללא כל פגע, נמוכים למדי. על פי נתוני ה – OECD שיעור ההרוגים בתאונות עבודה בענף הבנייה בישראל יותר מכפול מהממוצע האירופי, ומכניס את ישראל לצמרת העגומה של מדינות האיחוד במדד זה, כשלפניה נמצאות רק מלטה, בולגריה וקרואטיה.

תאונות עבודה בבניין
  • נתוני תאונות עבודה בישראל–136 עובדים נהרגו בתאונות בנייה בישראל בין 2018-2021. מדובר על 11 הרוגים על כל 100 עובדים בענף הבנייה, לעומת 5 עובדים בלבד בממוצע על כל 100 עובדים במדינות באיחוד האירופי. בשנים 2020-2021 נהרגו בישראל 64 עובדים באתרי בנייה, כלומר, 32 אנשים בכל שנה בממוצע. מתחילת השנה נהרגו 12 אנשים בתאונות עבודה באתרי בנייה בישראל.המציאות המטרידה מעלה כמובן את השאלה מדוע וכיצד השתלבה ישראל במעלה מדרג המדינות המסוכנות לעובדי הבניין? צללנו לתוך המציאות הבלתי נסבלת של תאונות הבניה בישראל וחזרנו, איך נאמר, לא אופטימיים במיוחד.

 

מי נושא באחריות ובאשמה?

המסע מתחיל בשאלת האחריות והאשמה.ניתן לומר כי קיימת האחריות מתחלקת לשניים: 

  • אחריות ראשית–נכון להיום, על אף שקיימת שרשרת ארוכה של מקבלי החלטות בפרויקט בניה סטנדרטי, הגורמים היחידים אליהם מופנים חצים, הם הקבלנים הראשיים ומנהלי העבודה באתר. למעשה, החברה היזמית ובעלי התפקידים בה לא נושאים באחריות. הנגזרת ברורה – כאשר לא מוטלת אחריות על מזמיני העבודה, הם יפעלו תמיד להפחתת עלויות על מנת להשיא רווחים. לכן, ייתכן כי יימנעו מתקצוב הבטיחות, פיקוח עליון, תהליכים וציוד נדרש למניעת תאונות עבודה. יש לומר כי חלוקת האחריות הלא סימטרית, מוכרת היטב למקבלי ההחלטות, שכבר לפני למעלה משנה, פרסמו טיוטה של תקנות, על פיהן, החברה היזמית תישא באחריות במקרה של תאונה. אלא שנכון להיום, הן לא אושרו ובמציאות הפוליטית הכאוטית ששוררת כרגע, קיימת חוסר בהירות גדולה לגבי מועד כניסתן לתוקף. במציאות הנוכחית, ליזם אין כל תמריץ לפעול לקידום הבטיחות באתר בו מבוצעות עבורו עבודות בנייה, ולהיות מעורב יותר במניעתן של תאונות עבודה. “צריך לזכור כי פיקוח, כמו גם הכנסת טכנולוגיות חדשות וניהול קפדני של הבטיחות זהו אלמנט שנדרש לתקצב שנושא בצידו עלויות גבוהות מאוד”, מסביר עו”ד רונן ורדי, מומחה לתאונות עבודה בבניין ובטיחות בענף הבניה ובתעשייה. לדבריו, “עלויות פיקוח אלו, שמושתות נכון להיום רק על הקבלן, מכניסות אותו לסיטואציה מורכבת, שכן מצד אחד הוא מעוניין לקחת את העבודה אך מן הצד השני, אם יגלם במחיר שידרוש מהיזם את עלויות הבטיחות הפרואקטיבית, הוא עלול שלא לקבל את הפרויקט”.
  • אחריות משנית –למעשה, המציאות מורכבת אף יותר: האחריות לבטיחות באתרי הבניה מוטלת בראש ובראשונה על האחראים על העבודה– ראשי הצוותים. זו תחילתה של הבעיה, מאחר ומתחת למנהל עבודה אחראי, ישנם עשרות צוותים שפועלים באתר ומועסקים על ידי קבלני משנה, שכיום לפי התקנות הספציפיות לבטיחות בעבודות בניה או עבודות בגובה לדוגמה – לא חלה עליהם אחריות של ממש. ”זו בעיה מהותית שכן בסופו של יום, מנהל העבודה הראשי אינו יכול לפקוח עיניים על הנעשה בכל אתר הבנייה”, מציין עו”ד ורדי, המשמש גם כיועץ המשפטי של ארגון הממונים על הבטיחות והבריאות. לדבריו, “בשורה התחתונה, מבחינה אופרטיבית, הגורם היחיד שיכול לפקח באופן יעיל הוא מנהל הצוות או קבלן המשנה, אך כאמור, התקנות מייחסות את האחריות המלאה והאשם למנהל העבודה. זו מציאות אבסורדית”.

היעדר אכיפה

היבט נוסף שיוצר מציאות מעוותת הוא היעדר האכיפה כנגד עובד שמפר הוראות בטיחות באופן שיטתי. “אין כלל אכיפה כנגד עובדים. אף עובד לא קיבל קנס על הפרת כללי בטיחות וגם קבלני משנה בדרך כלל לא נענשים כך שלאף אחד אין אינטרס לעמוד בהוראות החוק, העובד בשטח לא נרתם למאמצי הבטיחות, תמיד יהיו לו תירוצים ואילוצים ולעיתים זה עולה לכדי הפקרות של ממש”, מוסיף עו”ד ורדי. בעבר, היה ניסיון להטיל על העובדים קנסות באמצעות מנגנון שנוסח באמצעות ההסתדרות והתאחדות הקבלנים, אך, הוא לא הוכיח את עצמו והשימוש בו חדל. “צריך ליצור מנגנון אחר, בו גם העובדים וקבלני המשנה ירגישו מאוימים תחת סנקציות פליליות בדמות כתבי אישום, קנסות ועיצומים כספיים עד כדי סילוקם מהאתר , מה שבהכרח יגרום להם לעליה בהיקף הציות לחוק וכפועל יוצא, גם לירידה במספר התאונות”, חותם ורדי את ראש פרק זה.

 

ניסיונות להפחתת התאונות

חשוב לומר כי חקיקה מצריכה אכיפה סדורה.בנקודה זו, יש לציין, מדינת ישראל משקיעה מאמצים מסוימים להקטין את היקף התאונות. לאחרונה, התפרסם דו”ח של מבקר המדינה בנושא. על פי דו"ח זה, הגוף שאמור לעצור ולפקח על התאונות – מנהל הבטיחות במשרד הכלכלה, הגביר משמעותית את פעילותו באתרי הבנייה. מספר ביקורי הפיקוח של מפקחי הבטיחות גדל בין השנים 2017-2020 ב-74% והגיע ל-12.5 אלף ביקורים בשנה. במקביל שיתוף הפעולה עם גופים שונים הלך והתהדק וסייע למינהל הבטיחות לממש את האכיפה והפיקוח ביעילות רבה יותר. יחידת פל”ס במשטרה צוינה בהקשר זה לחיוב, וכך גם השת”פ עם רשם הקבלנים. מנגד, הדו”ח משקף תמונת מצב די עגומה בכל הנוגע לגביית הקנסות והעיצומים שהוטלו על אותם קבלנים סוררים: בין השנים2018-2020, מנהל הבטיחות הטיל כ-1,350 קנסות בגין עבירות בטיחות בענף הבנייה ובסכום כולל של 42.7 מיליון שקל. אולם, נראה כי הקבלנים לא מיהרו לשלם והמדינה לא מיהרה לגבות מהם את הכספים. נכון לסוף 2020 שולמו עיצומים של כ-2.1 מיליון שקל בלבד – כ-5% מהעיצומים שהוטלו. באוקטובר 2020 החלה זרוע העבודה להעביר למרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (המרכז לגביית קנסות) עיצומים לגבייה, ונכון ליולי 2021 הועברו לגבייה עיצומים בסכום של כ-10.7 מיליון שקל. מהביקורת עולה, כי דרך הטיפול וההזנה של הקנסות לגבייה היא מיושנת ומוזנת ידנית לקובץ אקסל.

איך ניתן להפחית את תאונות העבודה?

כלל המומחים עימם שוחחנו סבורים כי הסטטיסטיקה המצערת תמשיך לגבות עשרות קורבנות, כל עוד לא יחול שינוי מהותי בתפיסת הסיכון ובהיערכות של המדינה בטיפול בנושא. בין היתר, מציין עו”ד ורדי כי קיימים מספר פתרונות יעילים ביותר שהטעמתן אינה מורכבת, אך בכושרם לשנות באופן מהותי את פני המציאות. כך למשל,על הקבלנים לוודא שהאתר סגור בשעות הפעילות ומעבר להן וכי הכניסה אפשרית למורשים בלבד. כמו כן, יש לפעול למיסוד מנגנוני איכות ובקרה לחברה ולאתרים שלה: לדוגמא תקן ישראלי 45001 (מקביל של ISO 4500). בנוסף, צריך להקפיד על ביצוע הדרכות קבועות לעובדים הישירים ולקבלני המשנה וכן להדק את הפיקוח. לצד האמור, ניתן אף לשקול שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים: למניעת תאונות כמו למשל בין עגורני צריח, גידור מיוחד, יישום של תקנים מיוחדים בנושא פיגומים וכדומה.

מקצועיות, אמינות ושירות – רק אצל המומחים

אם נפגעתם בתאונת עבודה או שאתם מעסיקים עובד שנפגע וזקוקים לייעוץ – הגעתם למקום הנכון. חברת עורכי דין ורדי רונן ושות' הינה משרד מוביל בתחום המשפט הפלילי, המנהלי והאזרחי. המשרד מעניק ליווי ומעטפת משפטית במקרים של תאונות עבודה. צוות המשרד יסייע לכם לקבל את מירב הזכויות והפיצויים המגיעים לכם עפ”י חוק. התקשרו עוד היום לטלפון  074-7031122 או לטלפון נייד 054-4685988 לבירור מצבכם המשפטי, הזכויות שלכם וקבלת ייעוץ ראשוני חינם. לפרטים נוספים לחצו כאן.

ליעוץ ראשוני חינם צור קשר

דילוג לתוכן