תאונות עבודה באתרי בניה

תאונות עבודה באתרי בניה

חשיבותם של ליווי וייעוץ משפטי בתחום הבניה

 

בכדי לצמצם ולמנוע ככל האפשר חשיפה של חברות וקבלנים להליכים אזרחיים, מנהליים ופליליים, יש חשיבות רבה להיערכות מוקדמת נאותה בכל הקשור להיבטים פליליים ורגולטורים של העבודה. למען מטרה זו יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי בתחום הבניה, בין אם עורך דין לענייני רשם הקבלנים או עורך דין לענייני בטיחות.

החמרת האכיפה בענף הבנייה

עקב עלייה משמעותית בתאונות העבודה באתרי בנייה, בעשור האחרון הגביר הרגולטור את האכיפה בנושאי בטיחות של חברות בניה באופן ניכר. ההחמרה ניכרת במספר מישורים, הן מבחינת משרד העבודה, הן הרשויות המקומיות והן המשטרה:

  • משרד העבודה- בשנים האחרונות משרד העבודה הגדיל באופן ניכר את מספרם של מפקחי העבודה, ואת כמות הביקורות המתקיימות באתרי בנייה. הדבר הוביל לגילוי שורה ארוכה של ליקויי בניה ואי קיומם של תקנות וחוקים בתחום, ולהוצאה של אלפי צווים בתחום הבטיחות שהובילו לעיצומים כספיים, כתבי אישום פליליים וקנסות נגד חברות קבלניות, מנהלי עבודה ומנהלי פרויקטים, ולסגירה של הרבה מאוד אתרי בניה.
  • משטרת ישראל- ההיבט הפלילי של עבירות בענף הבניה מטופלות על ידי המשטרה באמצעות פל"ס, שהינה יחידה מיוחדת שהוקמה בשנת 2018 השייכת ללה"ב 433. יחידה זו מטפלת בהפרות בטיחות בעבודה, חוקרת מקרים של תאונות עם נפגעים ומגישה כתבי אישום נגד בעלי תפקידים וחברות בענף הבניה.
  • רשויות מקומיות- קיימת בשנים האחרונות גם ביקורת מוגברת של הרשויות המקומיות, עם מפקחים מטעמן הבודקים עמידה בדרישות מקדימות לפתיחת אתרי בנייה ומסיירים באופן שוטף באתרים בחיפוש אחר ליקויי. אם מתגלים ליקויים כאלו ניתן לבצע עצירה מנהלית של אתר הבניה והעבודות המתקיימות בו.
  • רשם הקבלנים- אם עד לפני כמה שנים רשם הקבלנים כמעט ולא אכף את סמכותו בתחום הבטיחות, ולא הטיל סנקציות נגד קבלנים, בימינו רשם הקבלנים מזמן לעיתים קרובות חברות בניה לשימועים כתנאי למתן תעודת רישום קבלן, או לשם הטלת סנקציות וקנסות נוספים.
  • הפרקליטות- בתחום הבניה גם הפרקליטות מציגה מדיניות הרבה יותר מחמירה, המתבטאת בהגשה של יותר כתבי אישום, לא רק נגד מנהלי עבודה אלא גם בעלי תפקידים נוספים בתחום הבנייה כמו מהנדסי ביצוע, מנהלים של פרויקטים, חברות בנייה וכדומה. כתבי האישום לא אחת פוגעים בשם הטוב של חברת הבניה, מה שגורם לנזקים כלכליים לצד המשאבים הכספיים שנדרשים לניהול תביעה משפטית.

 

הקושי של קבלני בניה לאכוף תקנות בטיחות

הרגולציה והחקיקה המחמירה מטילה את מרבית האחריות הישירה בתחום הבטיחות על כתפי הקבלן המבצע. מדובר במציאות לא פשוטה בה מזמין העבודה מנסה לחסוך כמה שיותר בהוצאות, גם על חשבון תקציבי בטיחות. לכך מתווסף צוות עבודה שלא תמיד מקפיד על כללי בטיחות, בין אם מדובר בפועלים או מנהלי עבודה, לא אחת עקב לחצים לחסוך בעלויות ובזמני עבודה, אך גם עקב חוסר מודעות ואי אכיפה של תקנות בטיחות. קשיים אלו גדלים לנוכח ריבוי פרויקטי בניה, רבים מהם פרויקטים גדולים ומורכבים, כגון של מגדלי מגורים ומשרדים, התחדשות עירונית, מחיר למשתכן ועוד.

 

סיוע ולווי משפטי בתחום הבנייה

בכדי למנוע ולהתמודד עם בעיות בטיחות באתרי בנייה חשוב שחברות יפנו לקבלת ייעוץ משפטי שוטף מידי משרד עורכי דין בתחום הבטיחות, המתמחה בענף הבנייה. משרד בעל צוות מיומן של עורכי דין ידאג להכין תוכנית משפטית וגם יטפל בכל הנושאים של אכיפה רגולטורית. כמו כן, המשרד ישתתף בוועדות בטיחות של מנהלי החברה במטרה לשפר את המודעות לנושאי בטיחות, וילווה כל אירוע של תאונה מתחילתו ועד סופו. כמו כן, המשרד יספק ייעוץ שוטף בכל סוגיה שעולה מול גורמי הרגולציה, בין אם מדובר ברשם הקבלנים, רשות מקומית, מפקחים וכו'.

 

מתמחים בייעוץ משפטי בתחום הבנייה

משרדנו מתמחה במתן ייעוץ משפטי בתחום הבנייה וברשותו ידע וניסיון רב בתחום הפלילי והמנהלי, בטיחות וגהות בעבודה ורגולציה. הייעוץ המשפטי מסופק באופן שוטף לחברות בנייה, וכולל בין היתר כתיבת של חוות דעת משפטיות, פתרונות אד הוק למגוון סוגיות רלוונטיות, הדרכות אודות נושאי אחריות משפטית, יישום תוכניות אכיפה ועוד.

בנוסף משרדנו מספק ליווי מנהלי צמוד בהתנהלות מול גורמים סטטוטוריים שונים, כמו רשם הקבלנים, פיקוח על העבודה, רשות מקומית ועוד. אנו גם מטפלים בבעיות והליכים משפטיים כמו צו סגירת אתר, עיצום כספי, כתב אישום מנהלתי והליך שימוע שמוגש נגד החברה הקבלנית או בעלי משרות בחברה.

שירותינו נשענים על הכרות מעמיקה עם הרגולציה בתחום הבניה, מה שמאפשר לנו לטפל בכל אירוע ותאונה שבגינה נפתח הליך פלילי או מנהלי. לאחר קרות אירוע, אנו מגיעים לאתר הבנייה ומעניקים ייעוץ משפטי מיידי, לרבות הכנה של מנהלים ועובדים עוד טרם גביית עדות או קיום תשאול של המשטרה או כל גורם מפקח אחר של רשויות האכיפה. לאחר מכן, נדאג לבנות, לתכנן ולייצג את התיק עד סיומו בבתי משפט, גופים ממשלתיים רגולטוריים, טריבונלים וכל סוג של רשות מנהלית.

 

ייעוץ וייצוג משפטי בתחום הבנייה

לקבלת ייעוץ וייצוג משפטי בתחום הבנייה, הנכם מוזמנים ליצור קשר עם משרד עו"ד ורדי רונן בטלפון 074-7031122.

 

ליעוץ ראשוני חינם צור קשר

דילוג לתוכן