ביקורת בטיחות בעבודה

ביקורת בטיחות בעבודה

אודות ביקורת בטיחות בעבודה

ביקורת בטיחות בעבודה חיונית לעסקים מתחומי פעילות רבים, ומקיפה קשת רחבה של נושאים כגון תוכנית ניהול הבטיחות, סקר סיכונים, הדרכות בטיחות, תחקור תאונות ואירועים חריגים, ועוד. הביקורת מבוצעת בשוטף על ידי ממונה הבטיחות (אם קיים) וכן יכולה להתבצע על ידי גורמים חיצוניים בעלי ניסיון רב בתחום.

מטרתה של הביקורת היא למזער סיכונים במקום העבודה, להגביר את בטיחות, בריאות ורווחת העובדים, ולאפשר למקום לעמוד בדרישות החוק והתקנות. כמו כן, המטרה היא למנוע תאונות ומקרים חריגים העלולים להעמיד את המעסיק בפני תביעות נזיקין, בין אם הן מגיעות מצד העובדים או מצד שלישי.

למידע נוסף לחצו כאן

כמה מילים על ממונה הבטיחות בעבודה

ביקורת בטיחות בעבודה מבוצעת למעשה באופן שוטף על ידי ממונה הבטיחות, בין אם במפעל המעסיק חמישים עובדים לפחות, או באתר בנייה עם לפחות מאה עובדים. יחד עם זאת, ביקורת בטיחות חשובה מאוד גם במקומות שאינם חייבים בממונה בטיחות על פי חוק, ולעיתים גם במקומות שיש בהם ממונה בטיחות כדאי לבצע ביקורת על ידי גורם חיצוני ואובייקטיבי.

תפקידו של ממונה הבטיחות הוא לייעץ למעביד לגבי חוקים, תקנים ותקנות בטיחות, ולסייע לו ולצוותים המנהלים לגבי בטיחות ובריאות תעסוקתית, הנדסת אנוש וגהות. בין היתר, הממונה דואג לקיומם של התקני בטיחות וגהות מתאימים, מאתר מפגעים ומיידע את המעביד לגביהם, וכמו כן דורש את הנהגת סדרי הבטיחות והגהות הנאותים בתהליכי עבודה, מתקנים, מבנים וחומרים, ודואג לקיום הדרכות עובדים לפי תקנות ארגון הפיקוח על העבודה.

בתוך כך, ממונה הבטיחות הוא האדם האמון על ביצוע ביקורת ומעקבים לגבי התקני בטיחות וגהות, ציוד מגן אישי, כלי עבודה, סימונים ושילוטים, וכל נושא וציוד אחר שלגביו חלות הוראות לבדיקות תקופתיות. הממונה גם מוודא שתוכן תוכנית הדרכת עובדים לנושא הבטיחות ושהיא תיושם בכל הנושאים הרלוונטיים כגון תחזוקה, אחסון, שימוש בציוד, תהליכי עבודה וחומרים. מעבר לכך, הממונה מוודא ביצוע בדיקות תעסוקתיות סביבתיות ובדיקות רפואיות שגרתיות בהתאם לנהלים ולחוק, ובמקרי מחלת מקצוע או תאונה עליו לברר את הנסיבות, להעלות על הכתב את הממצאים והמסקנות, ולהציג צעדי מניעה מתאימים.

 

מה כוללת ביקורת בטיחות

ביקורת בטיחות היא מושג רחב המורכב משורה של פעולות. על אף שהיא מצויה בשוטף באחריותו של ממונה הבטיחות, ישנה חשיבות לביצועה גם על ידי גורמים אובייקטיביים ומקצועיים חיצוניים. בין היתר, הביקורת עוסקת בכל הקשור לאכיפה של כללי הבטיחות, טיפול במפגעים, קיומן של הסמכות נדרשות לממונה הבטיחות עצמו, תפקודה של וועדת הבטיחות, עמידת המקום בדרישות הנהלים, התקנות והחוקים, קיומן של הדרכות בטיחות לעובדים, בדיקות תאונות בטיחות ואירועים חריגים, ועוד.

במידה והביקורת מבוצעת על ידי גורם חיצוני, נדרש כמובן שיתוף פעולה מלא מצד המעסיק וכן מממונה הבטיחות וכל בעלי התפקידים הרלוונטיים. על מנת שיוכל לבצע את עבודתו, המבקר צריך לקבל לידיו דוחות שכבר נכתבו על ידי גורמי חוץ ופנים בנושאים כמו תאונות עבודה, הדרכות עובדים, בדיקות ציוד תקופתיות וכדומה, וכן את התקנות הרלוונטיות למקום העבודה בתחום הבטיחות.

במהלך עבודתו, המבקר יבחן את תיק המפעל ותוכנית הבטיחות, לרבות טיבו של סקר הסיכונים שבוצע והיותו מתאים לתהליכי העבודה במקום, והאם ישנם פערים בין התוכנית על הנייר ובין הביצוע בפועל. כמו כן, המבקר בוחן את נהלי הבטיחות במקום, האם הם אכן מכסים את כלל הפעילויות הרלוונטיות, והאם העבודה באמת מבוצעת בהתאם להם.

הביקורת חולשת על פני מגוון נושאים, לרבות בדיקות תקופתיות של ציוד, טיפול בחומרים מסוכנים, ביצוע בדיקות בריאות תקופתיות, שימוש ותחזוקה של ציוד מגן והדרכות לגביו, בדיקה של דוחות בטיחות באש מטעם שירותי הכבאות ופערים בין ההמלצות ובין הביצוע. כמו כן, הביקורת עוסקת בפערים שבין הדרכות בטיחות כאמור בתוכנית הבטיחות ובין ביצוען בפועל, האם מבוצעות בדיקות תקופתיות ומה תוצאותיהן ואופני הטיפול, והאם תוחקרו ודווחו כיאות תאונות עבודה.

מלבד זאת, המבקר בוחן את מערך בעלי התפקידים בתחום הבטיחות בעבודה, כגון ממונה, נאמן וועדת בטיחות, ובודק האם לבעלי התפקידים יש את האישורים ההולמים, כמה פעמים בשנה מתכנסת וועדת הבטיחות, והאם המלצותיה אכן מיושמות. ולבסוף, נושא חשוב במיוחד הוא כל הקשור בתאונות ואירועים חריגים, שלגביהם הביקורת בוחנת את המסמכים ודרך הדיווח, כיצד תוחקר האירוע ועל ידי מי, כיצד הוצגו ההמלצות, אילו המלצות ניתנו למניעת תאונות נוספות, כיצד נראה היישום בשטח, וכדומה.

 

לקבלת ליווי, ייעוץ וייצוג משפטי

עורך הדין ורדי רונן משמש כמרצה בכיר לבטיחות ואחריות משפטית במוסדות, ארגונים, מפעלים, מכללות מקצועיות ובאקדמיה. למשרד ניסיון רב בכל הקשור לתחום המנהלי והפלילי, ולרגולציה, בטיחות וגהות בעבודה. לקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 074-7031122.

ליעוץ ראשוני צור קשר

דילוג לתוכן