פקודת הבטיחות בעבודה

פקודת הבטיחות בעבודה

אודות פקודת הבטיחות בעבודה

פקודת הבטיחות בעבודה (נוסח חדש) משנת 1970 היא מחוקי היסוד של הבטיחות והגהות בעבודה בישראל, ואליה מצטרפים עוד שורה של דינים, תקנות ופסיקות בתחומים השונים. מדובר בפקודה ארוכה ומפורטת המונה נכון להיום 248 סעיפים לצד תוספות, המעבירה מספר כללים בסיסיים לגבי נהלי בטיחות בעבודה והגורמים האחראיים עליהם.

מדובר בכללים שאותם חייב להכיר כל בעל עסק שהפקודה רלוונטית לגביו, כמו גם מנהלי עבודה בשטח, ממוני בטיחות וכדומה. חשוב להבין, שאי הקפדה על התקנות אינה רק מסכנת את העובדים והעוברים ושבים, אלא בהחלט עלולה להוביל לתסבוכת קשה בעת תאונות ומחלות. מצבים אלו מעמידים הן את פעילות העסק והן את הגורמים האחראיים בפני מצב לא פשוט, אשר יכולות להיות לו השלכות כלכליות חמורות, ואף השלכות פליליות.

 

על מה מדברת פקודת הבטיחות בעבודה

כידוע, בטיחות בעבודה היא נושא נרחב ביותר, וכך גם פקודת הבטיחות בעבודה הינה מפורטת וארוכה. במאמר אחד לא ניתן להתייחס למכלול סעיפי הפקודה, אך ניתן להביא מספר דוגמאות עקרוניות. כך למשל, הפקודה עוסקת בהיבטים בסיסיים הקשורים לבריאותם של העובדים. בין היתר, נקבע כי על מפעלים להיות מוחזקים במצב נקי וללא ריחות רעים הנובעים מביוב או שירותים או מטרדים אחרים. יש להקפיד על ניקיון יומי של אשפה ולכלוך מהרצפות והשולחנות במסדרונות, חדרי מדרגות וחדרי עבודה, ואחת לשבוע לפחות לנקות בשטיפה או בטאטוא את רצפת חדר העבודה.

הפקודה גם מתייחסת לעניין הצפיפות במפעלים, וקובעת כי במהלך העבודה אסור שתהיה צפיפות העלולה לפגוע בבריאות העובדים. חזקת הצפיפות מוגדרת כך שלכל עובד במפעל יהיה חלל עבודה של 11 מטרים מעוקבים ומעלה. באשר לאוורור, הפקודה קובעת שיש לעשות שימוש באמצעים יעילים ונאותים למחזור אוויר צח באופן מספיק לכל חדר עבודה, ולהקטין נזקים של אבק, זוהמה ואדים הנוצרים בתהליך העבודה ועלולים להזיק לבריאות.

עוד מתייחסת הפקודה לאמצעי תאורה מספיקים ונאותים (טבעי או מלאכותי), שמירה על מידות חום סבירות בשיטות שאינן גורמות לפליטת אדים, והקפדה שעבודה בישיבה לא תבוצע בטמפרטורה שמתחת ל- 16 מעלות. בנוסף, פקודת הבטיחות בעבודה עוסקת בניקוז רצפות, באמצעי נוחיות לעובדי המפעל, התקנה של שירותים נפרדים ולנשים וגברים, ועוד. מעבר לכך, הפקודה עוסקת בשורה ארוכה של נושאים נוספים כגון מכונות, גישה ומעבר, מעליות, שרשראות, חבלים, אביזרי הרמה, אדים מסוכנים, דודי קיטור, קולטי קיטור, עזרה ראשונה וכן הלאה.

 

סוגיית האחריות בפקודת הבטיחות בעבודה

פקודת הבטיחות מגדירה כי בכל עבירה על האמור בה, יהיו האשמים תופש או בעל המפעל, ו/או בעלים או שוכר של מכונה שאיננו תופש המפעל. יש לציין כי גם העובדים עצמם אינם פטורים מאחריות, כלומר אם עובד עבר על האמור בפקודת הבטיחות בעבודה הרי שהוא אשם, ממש כפי שאשמים הבעלים או תופש המפעל. עם זאת, במידה ועובד הפר תקנה המטילה עליו במפורש את האחריות, הרי שבעל המפעל או התופש לא יהיו אחראיים, במידה והעבירה נעשתה ללא ידיעתם ונקטו בכל האמצעים הסבירים למניעתה.  כמו כן, גם החברה או האגודה השיתופית נחשבים כאחראיים לעבירות של מנהלים, שותפים או פקידים אחראיים, וניתן להעמידם לדין כאילו הם עברו את העבירה – אלא אם הוכיחו שנקטו באמצעים סבירים למניעתה ושהיא נעברה בלא ידיעתם.

בהמשך לכך, הפקודה גם קובעת את הענישה לגבי עבירות שאין עונש מפורש. על פי הפקודה, העונש על העבירות עומד על קנס של עשרת אלפים שקלים או מאסר 6 חודשים, וכן קנס נוסף של 600 שקלים ומאסר נוסף של 14 יום לכל יום בו העבירה נמשכת. במידה והעבירה עלולה הייתה לגרום לחבלה גופנית או למוות, הרי שהקנס עומד על 20 אלף שקלים או מאסר שנה. בנוסף לכף בית המשפט יכול לנקוט אמצעים שונים באמצעות הוצאת צו תיקונים, כלומר משך זמן שבו יש לתקן את ההיבטים הקשורים לעבירה.

 

לקבלת סיוע משפטי

למשרדנו ניסיון רב וידע מעמיק בכל הקשור לרגולציה, בטיחות וגהות בעבודה, וביכולתו לספק מעטפת מקיפה לגורמים המוצאים את עצמם בפני תביעה משפטית, תביעת ביטוח והליכי חקירה מצד הגורמים השונים. לקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 074-7031122.

ליעוץ ראשוני חינם צור קשר

דילוג לתוכן